A 2010 év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás váltás néhány meglepő tanulsággal szolgált, ami nekem is meglepetést okozott.
A hengerűrtalom helyett a kilowattban meghatározott teljesítmény alapján számolták a biztosítók a díjakat a személygépjárművekre, tehergépjárművek esetén maradt az össztömeg (kg) alapú díj a korábbi évekhez hasonlóan. Ez nem okozott különösebb változást, a régi személyautók díjai kissé kedvezőbbek lettek, az újabb (1-3 éves) személyautók díjai azonban emelkedtek.
A nagy meglepetést az új piaci szereplő, az Astra biztosító okozta. Cégek esetén is rendkívül jó díjakat ajánlott személygépjárművekre. Egy céges ügyfelemnek a legjobb kötelező flotta díjhoz képest 1,5 millió forintot spóroltam az Astrával!
Hogyan is lehetséges ez? Tizennégy biztosító foglalkozik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, és ebből kilenc biztosító ad flotta díjat. Flottát azon cégek kérhetnek, akik egy biztosítóhoz legalább öt autót kötnek, igazán jó díj akkor jött ki, ha 15-25 autót tudtunk egy biztosítóhoz kötni. Ekkor a cégek speciális kedvezményekre jogosultak, amivel hagyományosan jóval olcsóbb díjat kaptak, mint az egyéni (1-4 autóval rendelkező) ügyfelek.
Idén ez véglegesen megváltozott. A maradék öt biztosító, aki nem ad kedvező flotta díjat, nem akart lemaradni a nagy cégekről sem! Az Astra biztosító járt az élen, budapesti cégeknek a legkedvezőbb flotta díjnál is alacsonyabb díjat ajánlott! Így egyesével kötöttem meg több vállalat gépjárműveit az Astra biztosítóhoz, egyik ügyfelemnek 84 szerződését kötöttem az Astrához...
Bevallom, kissé izgultam azért, hogyan fogja kezelni az Astra a szerződéseket, de eddig úgy tűnik, jól vették az akadályokat, rendben folyik a kötvényesítés.
Az egyéni szerződések előnye, hogy ekkor vezetik a bónusz fokozatokat, és belépnek a bonus-malus rendszerbe ezek a gépjárművek is. Így ha nem okoznak kárt 1 évig, akkor eggyel nő a bónusz fokozat (például A0-ról B1-re), ha kárt okoznak, akkor azonban kettővel csökken a fokozat (például A0-ról M2-re). Így pár év múlva más autóknak más lesz a fokozata és a díja is, ezért nehezebb kezelni a gépjármű állományt. Azonban ha egy precíz biztosítási alkusz foglalkozik a flottával, akkor kezelhető a probléma.
Tanácsolom minden cégnek, aki korábban a "kedvező" kötelező flottát választotta, hogy ha új autót vesznek év közben, számolják ki vagy számoltassák ki, mennyi lenne az autó díja egyéni szerződésként. Valószínűleg lesz jobb díj, mint a flotta díjuk. Ha nem vásárolnak év közben, év végén akkor is érdemes megkérni egy biztosítási alkuszt, hogy ne csak a flotta díjat számolja ki, hanem az egyéni díjat is, mert sokat lehet spórolni egyéni díjakkal!
Ha jelenlegi biztosítási alkusza nem tájékoztatta a flotta díjak mellett az egyéni szerződésként járó díjakról, akkor szerintem nem elég körültekintően járt el. Tájékozódjon, ne fizessen feleslegesen sokat a biztosítóknak, amikor ugyanazt a szolgáltatást megkaphatja 20-30%-kal olcsóbban is.
Próbálja ki, kérjen ajánlatot gépjármű biztosításra!